Gaming-ul, sport sau nu? Sume amețitoare se învârt an de an în domeniu!

Finala League of Legends

Finala League of Legends

Gaming-ul este un adevărat fenomen al secolului XXI. Chiar dacă primele jocuri electronice au apărut încă de la finalul anilor 50 ai secolului trecut, abia boom-ul tehnologic de la intrarea în mileniul III a dus la o creștere proporțională a gaming-ului. Un al doilea val de popularitate al acestui fenomen a venit odată cu apariția și perfecționarea terminalelor mobile. În prezent, piața de gaming ajunge la 140 de miliarde de dolari anual și, în 2018, pentru prima dată, gaming-ul pe mobil depășește 50% din valoarea totală.

PESTE 2,3 DE MILIARDE DE GAMERI ÎN TOATĂ LUMEA

În întreaga lume există circa 2,3 miliarde de gameri. Peste un sfert din populația globului, așadar. Însumat, toți aceștia vor fi cheltuit până la finalul anului 137,8 miliarde de dolari pe jocuri, echipament și accesorii de gaming. Asta înseamnă o creștere de 13,3% față de anul trecut. (Cumpără consolă PS4 la cel mai bun preț AICI)

Așadar, 70,3 miliarde de dolari vor fi cheltuiți până la finalul anului pe gaming-ul mobil. Consolele de gaming sunt al doilea cel mai mare segment, generând 34,6 miliarde de dolari în 2018, în timp ce gaming-ul pe mobil va contribui cu 32,9 miliarde de dolari. (Ofertă la Nintendo Switch AICI)

Odată cu amploarea fără precedent pe care o ia acest fenomen, la nivel global, după cum am văzut că ne arată și cifrele, se pune tot mai des întrebarea: este gaming-ul usport? Jocurile multiplayer sunt deja numite tot mai adesea eSporturi (eSports). (Cumpără jocuri de console sau PC de AICI)

GAMING-UL UMPLE STADIOANELE, LA PROPRIU 

Competițiile de jocuri pe calculator sau pe console au devenit tot mai populare la nivel mondial. La un eveniment recent din Australia peste 18.000 de oameni au plătit bilete pentru a vedea un asemenea meci. Nu să joace! Doar să privească… Echipele de eSports beneficiază de sponsorizări și de câștiguri comparabile cu ale unor sportivi de top! Fenomenul are publicul său, asta e clar, dar până unde putem merge în comparația cu sportul? Până la urmă, statul în scaun și jucatul pe calculator poate fi considerat sport?

elefant.ro

Aceasta e o polemică pentru mulți ani de acum înainte. Dacă gamingul nu poate fi numit sport, atunci de ce snooker-ul sau darts-ul pot fi numite sporturi. Ba, mai mult, ce facem cu șahul, „sportul minții”? Acestea sunt câteva argumente ale partizanilor denumirii jocurilor electronice sporturi.

Lor li se contrapun cei care nu consideră sport nicio activitate, fie ea și competitivă, care nu necesită efort fizic și concentrare mintală, neapărat împreună.

Da, dar la fel ca în cazul sporturilor, gaming-ul crește adrenalina și endorfinele, contracarează primii. E adevărat, dar sportul cere mișcare, or la gaming se mișcă doar degetele, susțin ceilalți!

Evenimentele de gaming sunt deja tratate de toată lumea, de la public la organizatori și de la sponsori la participanți, ca niște competiții sportive. Televiziunile au început să transmită live aceste competiții de eSports. Sunt evenimente intense, iar atunci când câștigi, simți aceeași satisfacție ca la un sport fizic. Totodată, acumulând experiență, gamerii devin mai alerți, mai ageri și cu o minte mai ascuțită. În plus, învingătorii pleacă acasă cu milioane de dolari în premii. La fel ca în orice alt sport… 

În Coreea de Sud, una dintre țările în care gaming-ul a cunoscut cea mai mare creștere în popularitate, stadioanele care au găzduit meciurile de la Cupa Mondială de fotbal din 2002 se umplu acum, de fiecare dată, la competițiile de eSports. (Joc FIFA 19 disponibil AICI)

SPORT SAU NU, GAMING-UL DOBOARĂ RECORDURI DUPĂ RECORDURI

Ceea ce detractorii denumirii de sport dată gaming-ului aduc ca argument împotriva acestei practici este, totodată, unul dintre avantajele fenomenului: nu trebuie să fii foarte atletic pentru a fii bun în gaming. Trebuie doar să ai reflexe bune în mânuirea tastaturii și a mouse-ului și o minte ageră, capabilă să gândească foarte rapid.

În cele din urmă, ambele tabere au argumente valide și argumente mai puțin valide. Poate tocmai de aceea polemica aceasta nu va lua sfârșit prea curând.

În 2019, estimările arată că aproape 430 de milioane de oameni vor privi la televizor competiții de eSports. În decurs de zece ani, popularitatea transmisiunilor tv de eSports va egala popularitatea NHL-ului, susține un articol CNN de acum doi ani. 

Până atunci, industria gaming-ului proliferează. La fel ca în sport, te ajută și echipamentul. Ai scaune speciale pentru gaming, ai laptopuri ultra performante pentru gaming, ai căști pentru gaming, ai tastaturi, mouse-uri, monitoare speciale, controllere, ochelari VR și tot ce-ți poți imagina, la prețuri de la cele mai accesibile până la unele la prețuri absolut amețitoare. Sport sau nu, gaming-ul e aici ca să rămână. Și cucerește tot mai multă lume și tot mai multe teritorii. Așa cum făcea și sportul odinioară…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.